- IKARUS 260.43 –

 

Ikarus 260.43był autobusem przeznaczonym głównie na rynek niemiecki (NRD). Jest to podmiejska odmiana węgierskiej solówki. Pojazd nie posiada ostatnich drzwi usytuowanych na zwisie tylnym (układ drzwi 2-2-0). Na podmiejski jego charakter składają się także podwójne rzędy siedzień po obu stronach autobusu, tylna galeryjka, zamontowane pod dachem półki na bagaże oraz brak kabiny kierowcy. Miejsce na wózki (tzw. rzeźnia) umieszczone jest przy drugich drzwiach. Łącznie w pojeździe znajdują się 82 miejsca (38 miejsc siedzących oraz 44 miejsca strojące). 260.43 posiada jedynie dwa odsuwane okna. Autobus wyposażony jest w silnik RABA-MAN D2156 o mocy 192 kM oraz 6-biegową mechaniczną skrzynię biegów. W latach dziewięćdziesiątych rozpoczęła się masowa akcja sprzedaży niemieckich Ikarusów. W taki sposób do Polski trafiło kilkanaście sztuk 260.43. Pojazdy te sprowadzono także m. in. do Rosji oraz do „ojczyzny” Ikarusa tj. Węgry.

Jeśli chodzi o występowanie Ikarusa 260.43 na Śląsku i okolicach sytuacja przedstawia się następująco: PKM Tychy posiadał trzy wozy tego typu (#114, #115 oraz #117), po jednej sztuce jeździło w taborze: Henzago (Ruda Śląska - #KBM 617C) oraz PKS Myszków (#CEF 5906). Obecnie jedynym wozem który nadal jeździ jest #26 z zajezdni mieszczącej się w Czeladzi-Piaski J.Sebzda PUP Czeladź/SedBaz. Autobus ten pochodzi z 1988 roku, a do zajezdni na Piaskach trafił wraz z początkiem lat 90. (konkretnie w 1993r.). Swego czasu jeździł z reklamą firmy „ester sc”. W 2002 r. został odstawiony i wydawało się, że nie czeka go już nic dobrego. Tymczasem dzięki temu iż od 31.01.2006. firma pana Sebzdy przejęła po PKS Będzin pakiet kilku linii, a co za tym idzie sytuacja taborowa stała się dość „napięta” autobus przeszedł naprawę bieżącą i 21.lutego wyjechał ponownie na trasę. Obecnie wóz nie przypomina standardowej wersji 260.43 ; kabina została zabudowana, zwiększono ilość odsuwanych szyb oraz zdemontowano półki na bagaże pod dachem. Autobus ten obecnie najczęściej można spotkać na „będzińskich” liniach tj. 67, 97 lub 140/637.

Opracowanie własne na podstawie danych:
http
://www.ikarus.xis.katowice.pl/
Podziękowania także dla kierowców, którzy w tym czasie (02.2006.)  jeździli tym wozem :)



Marka i typ:      Ikarus 260.43

Nr rej:                #KBX 9355

Nr tab:               #26
Rok
prod:          1988

Pochodzenie:    ex NRD

Przewoźnik:      J.Sebzda/PUP Czeladź Sed-Baz
Zajezdnia:         Piaski




 

<<<< POWRÓT <<<<