-
IKARUS 260.43 –
Ikarus 260.43
– był autobusem przeznaczonym głównie na rynek
niemiecki (NRD). Jest to podmiejska odmiana węgierskiej
solówki. Pojazd nie posiada ostatnich drzwi usytuowanych
na zwisie tylnym (układ drzwi 2-2-0). Na podmiejski jego
charakter składają się także podwójne rzędy
siedzień po obu stronach autobusu, tylna galeryjka,
zamontowane pod dachem półki na bagaże oraz brak
kabiny kierowcy. Miejsce na wózki (tzw. rzeźnia)
umieszczone jest przy drugich drzwiach. Łącznie w
pojeździe znajdują się 82 miejsca (38 miejsc
siedzących oraz 44 miejsca strojące). 260.43 posiada
jedynie dwa odsuwane okna. Autobus wyposażony jest w
silnik RABA-MAN D2156 o mocy 192 kM oraz 6-biegową
mechaniczną skrzynię biegów. W latach
dziewięćdziesiątych rozpoczęła się masowa akcja
sprzedaży niemieckich Ikarusów. W taki sposób do
Polski trafiło kilkanaście sztuk 260.43. Pojazdy te
sprowadzono także m. in. do Rosji oraz do „ojczyzny”
Ikarusa tj. Węgry. Jeśli chodzi
o występowanie Ikarusa 260.43 na Śląsku i okolicach
sytuacja przedstawia się następująco: PKM Tychy
posiadał trzy wozy tego typu (#114, #115 oraz #117),
po jednej sztuce jeździło w taborze: Henzago (Ruda
Śląska - #KBM 617C) oraz PKS Myszków (#CEF 5906).
Obecnie jedynym wozem który nadal jeździ jest #26 z
zajezdni mieszczącej się w Czeladzi-Piaski J.Sebzda PUP
Czeladź/SedBaz. Autobus ten pochodzi z 1988 roku, a
do zajezdni na Piaskach trafił wraz z początkiem lat 90.
(konkretnie w 1993r.). Swego czasu jeździł z reklamą
firmy „ester sc”. W 2002 r. został odstawiony i
wydawało się, że nie czeka go już nic dobrego.
Tymczasem dzięki temu iż od 31.01.2006. firma pana
Sebzdy przejęła po PKS Będzin pakiet kilku linii, a co
za tym idzie sytuacja taborowa stała się dość
„napięta” autobus przeszedł naprawę bieżącą i
21.lutego wyjechał ponownie na trasę. Obecnie wóz nie
przypomina standardowej wersji 260.43 ; kabina została
zabudowana, zwiększono ilość odsuwanych szyb oraz
zdemontowano półki na bagaże pod dachem. Autobus ten
obecnie najczęściej można spotkać na
„będzińskich” liniach tj. 67, 97 lub 140/637. |
||
Marka
i typ: Ikarus 260.43 Nr
rej: #KBX 9355 Nr tab:
#26 Pochodzenie: ex NRD Przewoźnik: J.Sebzda/PUP
Czeladź Sed-Baz |